Hoida stressiä luomusti!

11.8.2015

Arki kiskoo kymmeneen eri suuntaan, päätä särkee ja selkää jomottaa, vatsakin on aivan sekaisin. Taaskaan en saanut nukuttua, hermo menee. Stressi on ajantauti, josta seuraa monelle jokapäiväisiä vaivoja. Stressin oireita hoidetaan yleisesti lääkkeillä. Tämän ei kuitenkaan tarvitsisi olla ainoa keino, sillä hermostoa voi rauhoittaa myös luomukonstein. Yhteiskuntatieteilijä, business coach ja jooga- ja meditaatio-opettaja Mia Jokiniva on koonnut uutuuskirjaansa Stressin luomuhoito ajankohtaisimman tutkimustiedon stressistä ja täsmätekniikat, joilla jokainen voi hoitaa ja ennaltaehkäistä kehon ja mielen ylikuormittumista.

Ongelma digitalisoituneessa, monitehtävöityneessä ja 24/7-tavoitettavuuteen perustuvassa elämänmallissa on se, että on yhä vaikeampi erottaa, mikä oikeastaan on palautumista ja mikä edelleen stressorien tuuppaamista aivojen ja hermoston prosessoitavaksi. Moni luulee rentoutuvansa silloin, kun fysiologian näkökulmasta antaakin hermostolle vain lisää sitä kiihdyttäviä asioita käsiteltäväksi. Rankka liikunta, somettaminen tai lasillinen viiniä ei ole palauttavaa. Nukkuminenkaan ei ole automaattinen tae palautumiselle”, Mia Jokiniva toteaa.

Stressireaktion vastakohta, rentoutumisreaktio puhuttaa maailmalla. ”Rentoutusreaktio on tällä hetkellä terveyden ja hyvinvoinnin saralla kuuma peruna maailmalla. Huippuyliopistot tutkivat meditaatiota, keskittymistekniikoita, aivoja ja joogaa. Tämä tapahtuu siksi, että tutkimusnäytön mukaan stressin yhteys suureen osaan sairauksista, mielen uupumisesta ja työn tuottavuuden laskemisesta on ilmiselvä. Tämän päivän työ- ja arkielämää yhteen sovittavan on terveenä pysyäkseen opittava pelaamaan peliä, jossa stressin hallinnointi on pakon sijaan silkkaa matematiikkaa: ’Otan voimavaroistani tähän tehtävään tuon, joten minun on sijoitettava sinne takaisin tämä’” Jokiniva jatkaa.

Stressin luomuhoito – Täsmätekniikat hengähdyshetkiin -kirjan hengitys-, rentoutus-, keskittymis- ja meditaatioharjoituksilla sekä restoratiivisilla eli palauttavilla joogaharjoituksilla voi sekä ehkäistä että hoitaa monia stressin aiheuttamia epätasapainotiloja. Kirjasta löytyy myös kahdeksan viikon stressittömyysohjelma ja stressitesti, jolla omaa mielen ja kehon tasapainoa on helppo tarkkailla.

Stressin luomuhoito – Täsmätekniikat hengähdyshetkiin
173 sivua

Mia Jokiniva

Kirjailija

Mia Jokiniva

Mia Jokiniva on yhteiskuntatieteilijä, business coach ja jooga- ja meditaatio-opettaja. Mia on kiinnostunut ihmisen hyvinvoinnista niin fyysisestä, ps...